פתרון נמלי הים והאוויר
נמל ימי ונמל תעופתי בפרויקט מנורה איילנד- האלטרנטיבה כאן.
נמלים ימיים ותעופתיים תורמים רבות לכלכלה ולאופיו של המקום בו הם שוכנים. נכון להיום מדינת ישראל סובלת ממחסור בנמלים ימיים ובנמלי תעופה. נתב”ג משמש שדה תעופה יחיד עבור הציבור הרחב ונשאלת שאלה מה נעשה בעתות חירום כאשר ישנו רק שדה תעופה בין לאומי אחד במדינת ישראל.
המדינה פרסמה יוזמות להקמת שדה תעופה נוסף שיהווה אלטרנטיבה לנתב”ג במקומות שונים בארץ כמו רמת דוד, תמנע, מגידו, אולם תכניות אלה לא הושמו בפועל.
המציאות העכשווית מוכיחה כי הצורך בנמלים הולך וגובר. כיום אנו נמצאים בעידן של גלובליזציה, מרבית האוכלוסייה מזמינה סחורות ומוצרים דרך האינטרנט, דבר אשר הופך את הסחר הימי לפופולרי, אוניות סחר מעבירות מוצרים ומשלוחים שהוזמנו מחו”ל בתדירות גבוהה והנמלים באופן טבעי תופסים חלק משמעותי בנושא כיוון שהם למעשה תשתית להגעת האוניות. נמל ימי בפרויקט מנורה איילנד יאפשר לספינות גדולות אשר אינם יכולות לעגון במים רדודים להגיע לישראל ולעגון בלב ים.
פרויקט מנורה איילנד יאפשר לממש את תכניות המדינה השונות לבניית נמל תעופתי על איים מלאכותיים. נמל תעופה בלב ים הוא לא רק מרשים לכשעצמו אלא גם מהווה פתרון טוב למצוקת הקרקע בישראל כיוון שבמים ניתן יהיה להקים נמל תעופה גדול יותר וגם יגדיל את היצע נמלי התעופה הבין לאומיים בישראל.
הגדלת היצע הנמלים ישפיע על התיירות והכלכלה של מדינת ישראל ויפתח הזדמנות להגדלת מקורות התעסוקה.
מאמר שנכתב ע”י פרופ’ מיכאל בורט, חוקר בטכניון מתאר תכנית מפורטת על הקמת תשתיות ביניהם שדה תעופה על איים מלאכותיים ומציג היבטים משמעותיים שבנסיבותיהם מדינת ישראל חייבת למצוא פתרונות.